השוטה

© כל הזכויות שמורות לאורי רז

השוטה, חבילת Visconti-Sforza השוטה, חבילת מרסיי השוטה, חבילת מינקיאטה איטלקית השוטה, חבילה בלגית
Visconti Sforza Fool card Marseilles Fool card Minchiate Fiorentine Fool card Vandenborre Fool card
השוטה – חבילת 1JJ השוטה - חבילת Jean Claude מוֹמוּס - חבילת מינקיאטה צרפתית השוטה - חבילת טארוט דה-פאריס
IJJ Fool card Jean Claude Marseille Fool card Minchiate Francesi card Tarot de Paris Fool card
השוטה, החבילה של Wirth השוטה, חבילת Whare Ra השוטה, החבילה של Waite השוטה, החבילה של Crowley
Oswald Wirth Fool card Whare Ra Golden Dawn temple Fool Card Rider Waite Smith Fool card Aleister Crowley's Thoth Fool card


ההסטוריה של קלף
  Personification of Folly Personification of Danger

האיור לקלף השוטה דומה לשתי אילוסטרציות - האחת היא של המידה הרעה איוולת (מימין), והשנייה היא של סכנה (משמאל). השוטה מחבילת ויסקונטי-ספורזה דומה לראשונה בנוצות ובמטה, והשוטה מחבילות כמרסיי דומה לשנייה במטה ובחיה התוקפת, או רק מלווה את השוטה. השוטה מחבילת הריידר מכיל אלמנטים משתיהן - נוצה, מטה, וחיה מלווה.

סיזר ריפה מסביר את האיור ל"סכנה" כך: הנער צעיר , כי זה הגיל בו אדם חושף את עצמו ביתר קלות או מבלי דעת לסכנה. הנחש, המסתתר בעשב ומכיש במפתיע, הוא סמל לסכנה בוגדנית ומפתיעה. המקל הדק שמשמש בידי הנער כמטה הליכה הוא סמל לכך שרבים מהאמצעים עליהם בני-אדם מסתמכים עליהם כדי להרחיק או למנוע סכנה הם משענת קנה קצוץ. הפרטים בסביבה, כתהום וברק, הם סכנות נפוצות ברחבי העולם. הנער צועד אליהם מבלי להבחין בהם.

שני הרעיונות נקשרים למשמעות ההיסטורית, שהיא שלילית ונמוכה, של הקלף השוטה - השוטה כאדם אוויל שמחמת טיפשותו מתנהג בצורה מסוכנת.

החבילות המסורתיות, כמו מרסיי ומינקיאטה, הציגו מעין קוסמוגרף (מבנה העולם והסדר החברתי), קרי ככל שמתקדמים במעלה הסדרות כך הולך וגדל כוחה של הדמות המוצגת בקלף. הקוסם, שהוצג כסוחר קטן או כשרלטן, בתחתית הסולם החברתי, דרך הקיסר והקיסרית (מלכי הזוגות המלכותיים בארקנה המשנית), האפיפיור (נציג אלוהים על-פני אדמות והממנה את הקיסר), דרך גרמי השמיים, ועד לאלוהות המתגלה בקלף העולם.

בעולם של ימי הביניים נתפס השוטה כאדם שמעמדו כה נמוך עד שהיה פטור לחלוטין מהנורמות והחוקים הציבוריים. אנשים כאילו הפכו לנוודים שאינם שייכים למסגרת (ולכן מתאים שהשוטה יהיה חסר מספר בחבילות מסורתיות – אין לו מקום "בסדר החברתי"), שוטי הכפר, וכיוצא בזה.

בחבילות מרסיי וויסקונטי ספורזה ניתן לראות את השוטה כנווד חסר רכוש, מעמד, או מסגרת מצד אחד, אך חופשי לעשות ככל העולה על רוחו מצד שני. כיום הקלף עשוי להתאים לחיילים משוחררים היוצאים לזמן מה מהמסגרות והמחוייבויות שבארץ לחופש שבטיול במזרח הרחוק.

בחבילת מינקיאטה מוצג השוטה כשוטה הכפר, המשחק עם הילדים בבלונים ושבשבות. שוטה הכפר היה לרוב אדם בעל ליקוי שכלי (משוגע או מפגר, לדוגמא) שלא היה מסוגל להבין את המסגרת החברתית או לתפקד בה, וזכה במקרים רבים לעזרת והגנת אנשי הכפר על תקן של מבוגר בעל יכולות מוגבלות כשל ילד קטן הצריך את הגנת הוריו. שוטה הכפר מציג דמות נוספת הפטורה מחוקי החברה וחיה מחוץ למסגרת המקובלת, אך מציג שני אספקטים נוספים שלו – הגנת החברה על חסר הישע והגשר בין האדם הבוגר לילד הצעיר.

בחבילת המינקיאטה הצרפתית מובא איור לאל היווני מוֹמוּס - אל הסטירה, הלעג, סופרים, משוררים, אשמה, ובקורת לא הוגנת. ה'בובה על מקל' המופיעה בקלף מחבילת טארוט דה פאריס היא צעצוע ילדים שואריאציה שלו מופיעה בקלף השוטה מחבילת המינקיאטה האיטלקית וסמל לדברי ההבל והאיוולת של הילדות, כמו גם סמל לעג לתפקיד ליצן החצר.

בחבילת 1JJ מוצג השוטה כליצן המנגן בחליל. בחרתי בקלף זה לייצג שני ייצוגים של השוטה – ליצן החצר והחלילן מהמלין.

ליצן החצר הוא שוטה הכפר של חצר המלך – דמות המביאה את הצד הילדותי, האי-רציונלי, הספונטני, חסר האחריות, ושובר המסגרות אל חצר המלך כדי לאזן את האחריות הכבידה, ייצוג המסגרת הפורמלי, הרציונלית, החישוב, והאחראיות של המלך. אדם שבשל היותו פטור מאחריות ומהעונשים שמטילים החוקים על התנהגות בלתי-נורמטיווית חופשי מהלחץ להיות יס-מן ויכול לזרוק רעיונות משוגעים ופתרונות מקוריים ("מחוץ למסגרת", "מחוץ לקופסה").

החלילן מהמלין מציג את השוטה כגשר בין עולם המבוגרים הרציונלי והמסודר ובין עולם הילדים והחיות הכיאוטי, האדם שיכול למצוא את האיזון הדרוש בין הצורך ביציבות, מסגרת, וחוקים ובין הצורך בחופש, ביצירתיות, ובשבירת מסגרות מדי פעם בפעם.

קלפי השוטה מחבילות הסולה-בוסקה, אטייה, ואוסוולד ווירת' מציגים את תקופת המעבר מחבילות טארוט מסורתיות אל חבילת שחר הזהב – השוטה מקבל את המספר אפס ("כיאה וכנאות" למי שנמצא בתחתית הסולם החברתי), אך מצד שני גם את האות שין במסגרת החיבור בין קבלה וטארוט השמה אותו קרוב לצד העליון של הסדר החברתי – האדם הקרוב ביותר להתגלות האלוהים ולהארה בקלף העולם.

תפיסה זו הינה טבעית – מפגרים, משוגעים, ונכים נתפסו פעמים רבות כאנשים שאלוהים נגע בהם או נגלה אליהם.

קבלה בקלף

תפיסת שחר הזהב את סדר הקלפים הינה הפוכה מזו של החבילות המסורתיות. הקלפים אמנם ממוספרים באותו סדר, אך הסדר נתפס כהפוך. טקסי החניכה נבנו על מסגרת עץ-החיים של קירשר. החניכה כללה אחד עשר טקסים, שבראשון נכנס החניך אל המסדר, ומשם והלאה התחיל לעלות מספירת מלכות בתחתית העץ אל ספירת כתר בראש העץ, כשבכל טקס הוצגו בפניו הקלפים המוצגים על נתיבים המובילים מספירות בהם כבר ביקר אל הספירה אליה הוא עולה.

The shirt of Waite's Fool

כך בטקס השלישי (בעלייה מספירת מלכות לספירת יסוד) הוצג בפניו עולם היסודות והמזלות ממנו הוא משתחרר, ובטקס הרביעי הוצג קלף יום הדין כלידה מחדש ושחרור מהעולם. בטקס האחרון, שמעולם לא נכתב או בוצע מתוך התפיסה שלא ניתן להגיע לדרגה גבוהה כל כך של רוחניות בתוך מגבלות הגוף הפיזי, היה מוצג קלף הקוסם כרב-מג היכול להוריד אל העולם מכוחו של האלוהים והשוטה כהארה מוחלטת, שחרור סופי מכל כבלי העולם ומסגרותיו, וחופש אולטימטיווי. בחבילה של Waite השוטה מוצג כנשמה הבאה לעולם כדי לצבור נסיונות, ותחזור אל נקודת המוצא שלו בנתיב אחר, או כמי שמתחיל את הדרך המתוארת כדי לסיים אותה כאמור.

על חולצתו של השוטה בחבילה של Waite מופיע סמל כעין כוכב בתוך מעגל מספר פעמים, שניים מהם מסומנים בציור משמאל ע"י חיצים סגולים. במסדר שחר הזהב, הכוכב הזה מסמל את ספירת כתר ויסוד הרוח. על אחד מהם כתובה האות ש', המותאמת ליסודות האש והרוח. אפשר ו Waite מתייחס להתאמה של שחר הזהב את השוטה לנתיב שנכנס לספירת כתר, ואפשר שהוא מתייחס להתאמה של אליפז לוי את הקלף לאות ש'. שולי החולצה נראים כמו להבות אש.

היבט נוסף המוצג בקלפים באופן מרומז הוא השוטה כמי שטייל דרך כל הארקנה הגדולה, ומוכן להתחיל את הטיול מחדש. לאחר שהתחיל בתחתית הסולם, בין אם הסולם החברתי ובין אם הסולם של עץ החיים, והגיע אל חצרות מלכים ואל פתח דלתו של אלוהים, הוא יכול לחזור אל ההתחלה כנזיר זן מואר וחכם הנע ונד בעולם ותלוי בחסדי אחרים או לעבור לספירת כתר בעולם הבא מבין ארבעת העולמות הקבליים.

האות א'
 

השוטה בתחתית הסולם החברתי ובתחילת דרכו מזכיר את א' כאות הראשונה בסדרת האותיות, אך השוטה מתחיל את מסעו מהתחתית בעוד הא' נמצאת על פתחו של אלהים בראשית מעשה הבריאה. שחר הזהב שמו את א' בראש עץ החיים ואת ת' בתחתיתו, והחניך מטפס מלמטה, סוף הבריאה, למעלה בחזרה אל תחילתה. בפרשנות לספר התמונה על סיפור ארבעה שנכנסו לפרדס - הארבעה למדו את האותיות בסדר הפוך, רבי עזאי מת מוות אקסטטי כשהגיע לאות א' ונשמתו חזרה למקורה, ושלושת האחרים עצרו כל אחד באות אחרת בדרך.

האות א' מורכבת גראפית מהאות ו' באלכסון האמצעי ושתי אותיות י' - אחת מופנית כלפי מעלה, והשנייה מופנית כלפי מטה. הרכב גראפי זה פורש בדרכים דוגמאת -

  • האות ו' כגֵו עם זוג יודין-ידיים או יד ורגל, והאות א' כולה כדמות אדם, אולי כמנהיג ההולך בראש תהלוכת האותיות. האות א' כאדם דומיננטית בחבילות הצרפתיות בקלף הקוסם, אך גם בשחר הזהב השוטה בפרופיל מזכיר את צורת האות א'.

  • שתי היודין כהתחלה וסוף, והאות ו' כעץ החיים. מסע השוטה מציג את השוטה הנמוך בראשית המסע, כתלמיד במהלך המסע, והמואר בסופו.

  • האות א' כיסוד האויר הראשון שכולל את שאר היסודות, שיצאו ממנו. בספר יצירה האות א' מייצגת את יסוד האויר המכריע בין אש למים. השוטה הוא תחילת המסע, וצריך להזהר לא לסטות ימינה או שמאלה כדי להגיע לסופה.


מילות מפתח למשמעות הקלף
 

חופש, פתיחות, תמימות, אימפולסיביות, יציאה לדרך. איוולת, סיכלות, התנהגות מסוכנת ושגויה.




ביבליוגרפיה ומקורות קריאה מומלצים:
  1. הרצאת מבוא: מסדר שחר הזהב, מאת אורי רז.

  2. חזון האותיות: תורת האידיאות של האלפבית העברי, מאת אליהו ליפינר.

  3. The Pictorial Key to the Tarot, by Arthur Edward Waite.

  4. History of the Fool Card, by Tom Tadfor Little.

  5. Sources of the Waite/Smith Tarot Symbols, by A. Grinder and R. O'Neill.

  6. Baroque and Rococo Pictorial Imagery, by Cesare Ripa.

  7. Jung and Tarot, by Sallie Nichols.


חזרה לאינדקס דפי הפרשנויות